12:58 26/05/2018
דף הבית > התוכניות שלנו > הרמב"ם היומי > הרמב"ם היומי – הלכות עבודה זרה, פרק א'

הרמב"ם היומי – הלכות עבודה זרה, פרק א'

מוזר לנו לדמיין עולם שבו כדי שהתבואה תצמח צריך להקריב קרבן לאל האדמה, וכדי להינצל מספינה טובעת יש להתחנן לאל הים. כזה היה העולם העתיק – האמין בריבוי אלילים, ששולטים כל אחד בתחומו, ולא פעם גם "מתחרים" ביניהם.

ה"קרדיט" לביעור התפיסה האלילית מהעולם נזקף לזכות היהדות, שדרך תולדותיה – הנצרות והאסלם – השרישה את תפיסת אחדות האל.

בתוך ספר מלא הלכות מעשיות, מקדיש הרמב"ם פרק שלם לסקירה היסטורית של תולדות העבודה הזרה. בהתחלה, אומר הרמב"ם, כל האנושות האמינה באלוקים אחד. רק שבשלב כלשהו, חשבו אנשים שצריך לכבד גם את כוחות הטבע, שהם מעין המשרתים של אלוקים, והתחילו לעבוד את השמש, הירח והכוכבים.

אבל מה בעצם רע באמונה באלים רבים? ובכן, למה המדענים, למשל, משקיעים מאמצים אדירים כדי למצוא תיאוריה אחת שתסביר את כל התופעות בעולם הטבע? כי משהו בתוכנו מחפש את האחדות והחיבור. אדם בריא בנפשו הוא אדם ללא סכסוכים פנימיים (נו טוב, עד כמה שאפשר…), וגם "עולם בריא" הוא עולם הרמוני, שמרגישים בו כיצד הכל נובע ממקור אחד.

סכסוכי האלים בעולם העתיק משקפים את נפשו הקרועה של האדם. היהדות השמיעה בעולם את שאיפת האחדות, אחדות האל, שמאפשרת גם לאדם לחיות באחדות פנימית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.