3:16 26/02/2018
דף הבית > התוכניות שלנו > הרמב"ם היומי > הרמב"ם היומי – הלכות עבודה זרה, פרק ג'

הרמב"ם היומי – הלכות עבודה זרה, פרק ג'

זה שאסור להשתחוות לפסל, נראה לנו מובן מאליו. אלא שהרמב"ם מלמד בפרק שלנו, שגם אסור לעשות פסל אדם לנוי. ולמה? כדי שאנשים לא יחשבו בטעות שאלו פסלים של עבודה זרה. נכון שהיום זה נראה לנו הרבה פחות רלוונטי, כי מי משתחווה לפסלים, אבל האיסור קיים גם בימינו.

אז רגע, מה לגבי בובות משחק של ילדים? הרב עובדיה יוסף כותב שלגביהן אכן ברור שהן נועדו רק למשחק, ולכן אין בכך בעיה. גם פסל אדם שחסר לו אחד האברים, כמו אף, אוזן או יד, מותר לעשות.

הרמב"ם מציין שהאיסור כולל לא רק פסלים של ממש, אלא גם תבליטים של צורת אדם. לעומת זאת דמות שקועה, מותר לעשות. זאת הסיבה שכשבנק ישראל הוציא סדרות של מטבעות עם דמויות עליהם, הוא הקפיד שהדמויות יהיו שקועות ולא בולטות.

כשהתפתח הצילום לראשונה, עסקו רבים בשאלה האם מותר לצלם אנשים ולהדפיס את התמונות, או שגם זה כלול באיסור שבעשרת הדיברות "לא תעשה לך פסל וכל תמונה". רוב הפוסקים התירו צילום תמונות, כי כמו שהסברנו, רק בדמות בולטת ישנה בעיה. אך מעניין לציין שהרב קוק כותב שלמרות ההיתר, עדיף לצלם אנשים רק בחלק גופם העליון, ובייחוד שעיקר הדר האדם, האישיות והאופי ניכרים בחלק הזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.