15:56 25/02/2018
דף הבית > התוכניות שלנו > הרמב"ם היומי > הרמב"ם היומי – הלכות עבודה זרה, פרק ד'

הרמב"ם היומי – הלכות עבודה זרה, פרק ד'

כשהיינו קטנים ובגלל כמה ילדים בכיתה שהפריעו, העניש המורה את כולם, כעסנו ולא הבנו במה אנחנו אשמים. גם אחרי שחטאו קורח ואנשיו וחלקו על מנהיגותו של משה, רצה אלוקים להעניש את כל עם ישראל, אך משה ואהרון זעקו שלא ייתכן שבגלל חטאו של אדם ייענש כל העם.

אבל כל זה הוא רק צד אחד. מצד אחר, אנחנו מבינים שתופעות מקולקלות צומחות פעמים רבות על רקע של תרבות מקולקלת, ולפעמים מעשה רע של קבוצה קטנה, זה רק ביטוי למשהו רחב הרבה יותר. אי אפשר להפריד בסכין מנתחים מלאכותי בין החוטא לבין הסביבה שתומכת בו.

הסוגיות האלה מטרידות במיוחד בכל הנוגע למצבי לוחמה – האם ניתן להתייחס לאוכלוסייה של עם אויב כקולקטיב שצריך להילחם בו, או שצריך לנסות לפגוע בפינצטה רק באלה שבפועל נלחמים נגדנו?

"עיר הנידחת" הוא הכינוי של חז"ל לעיר שרוב התושבים שלה עובדים עבודה זרה בהשפעת מסיתים ומדיחים. במקרה כזה נענשים כל תושבי העיר, ולדעת הרמב"ם אפילו הילדים הקטנים שבה.

כמובן, אי אפשר לעשות "העתק הדבק" מהדוגמה הזאת לכל המקרים האחרים שאנחנו נתקלים בהם, אבל בכל זאת אנחנו יכולים ללמוד מכאן שהיהדות חושבת שלפעמים קלקול שמופיע אצל חלקים מסוימים של הציבור דורש טיפול בקולקטיב כולו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.