12:53 27/05/2018
דף הבית > התוכניות שלנו > הרמב"ם היומי > הרמב"ם היומי – הלכות עבודה זרה, פרק ח'

הרמב"ם היומי – הלכות עבודה זרה, פרק ח'

מה נעלה יותר ממילות הפסוק – "איש באמונתו יחיה", שמבטאות את ערכי הפתיחות והסובלנות?!

ומה מקור הפסוק הזה?… טוב נו, זה ידוע, זה כתוב ב… ב… זה פסוק מפורסם, כולם מכירים אותו!

לא בדיוק. הפסוק בספר חבקוק אומר "צדיק באמונתו יחיה", והכוונה היא לאמונה מסוימת מאוד. חבקוק אומר שהאמונה באלוקים היא זאת שממלאת את הצדיק כוחות חיים. כלומר, זה בעצם כמעט הפוך מהמשמעות שמייחסים למילים "איש באמונתו יחיה". חבקוק מתכוון שאך ורק האמונה האמתית יכולה להעניק חיים, ולא שכל אחד מוזמן להאמין במה שבא לו…

זה נשמע אולי פנאטי וחשוך, אבל אין מה לעשות – אי אפשר להשתמש בדברי הנביאים כדי להשמיע מסרים של סובלנות לכל אמונה באשר היא. למעשה, הנביאים, שלא הפסיקו לזעוק כנגד עוולות מוסריות, גם לא הפסיקו לזעוק כנגד עבודת האלילים, שהייתה נפוצה בתקופתם. בכל הנוגע לאמונה באלוקים, הם היו רחוקים מאוד מסובלנות וליברליות. ההלכה אוסרת ליהנות מפריטים ששימשו לעבודה זרה, ויותר מזה – דורשת להרוס ולכלות את האלילים והעבודות הזרות השונות.

האם זה מתוך פנאטיות חשוכה? ממש לא. זה מתוך הבנה שרק אמונה באלוקים אחד אינסופי וכל יכול, היא אמונה שלמה ואמתית, והיא גם זאת שתביא להתנהגות מוסרית ראויה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.